[The following was originally posted in English on Xerox’s Simplify Work blog.]

Het lijkt inderdaad misschien moeilijk te geloven, maar mensen nemen echt kapitale beslissingen, zoals op welke plaats ze gaan wonen, werken en geld uitgeven, op basis van de aanwezige parkeergelegenheid. Dat geldt in het bijzonder voor de inwoners van Washington en dat is dan ook de reden waarom Xerox met deze stad heeft samengewerkt om een intelligent parkeersysteem te ontwikkelen dat na zijn voltooiing het meest uitgebreide ter wereld zal zijn.

Wie de regio Washington een beetje kent, weet misschien dat ParkDC een project is dat sinds meerdere jaren loopt. In de eerste fase van het project werd aan autobestuurders de mogelijkheid geboden hun parkeerplaats te betalen met hun smartphone. Dat heeft een ongelooflijk succes gehad. Zesenvijftig procent van alle parkeertransacties in Washington – het hoogste percentage van de hele Verenigde Staten – gebeurt met een mobiele telefoon, vóór kredietkaarten en muntstukken in parkeerautomaten.

Een en ander wijst erop dat de bevolking van Washington intussen volledig vertrouwd is geraakt met de smartphonetechnologie. Daardoor kunnen we met een gerust gemoed overgaan naar de invoering van fase twee – de bestuurders helpen hun smartphone te gebruiken om vrije parkeerzones te bereiken – als een volgende stap in de goede richting.

Fixing the Commute End Game – Parking - Image 2

Pendelaars hadden als gevolg van files gemiddeld 34 uur vertraging tijdens de spitsuren in 2010 (bron: verslag 2011 over stedelijke mobiliteit).

De laatste fase zal erin bestaan een dynamisch tariefsysteem in werking te stellen dat gebaseerd is op de vraag en waardoor de bestuurders verschillende prijzen zullen betalen afhankelijk van de ligging van hun parkeerplaats. De kwestie van het dynamisch parkeren leidt echter vaak tot ongerustheid over een algemene prijsverhoging, terwijl wij hebben vastgesteld dat zoiets niet het geval is. In het geval van LA ExpressPark bijvoorbeeld, een project met dynamische parkeertarieven, zijn de prijzen voor 60% van de plaatsen gedaald en voor slechts 30% gestegen. Dat bewijst dat een tarifering volgens de vraag op solide grondslagen berust.

De benadering van het parkeerprobleem is in alle steden van de Verenigde Staten aan het veranderen. Ik heb onlangs deelgenomen aan het forum ‘Fix My Commute’ (Los mijn problemen als pendelaar op) georganiseerd in het kader van de online-uitzending America Answers van de Washington Post. Daarin hebben Eric Meyer, CEO van Haystack, Rachel Yoka, vice president Program Development van het International Parking Institute, en ikzelf gesproken over de manieren om het parkeren in de stad gemakkelijker te maken. We hebben een hele reeks thema’s aangesneden gaande van het verdwijnen van de parkeermeters en de parkeersignalisatie in de straten tot de manier waarop parkings zullen worden verfraaid om zich voor te bereiden op de toekomst en de redenen waarom Haystack door sommige steden met open armen wordt aanvaard maar door andere wordt afgewezen.

Om de video te bekijken, klik hier.
Emily Badger van de Washington Post, David Cummins van Xerox, Eric Meyer van Haystack en Rachel Yoka van het International Parking Institute bespreken de recentste projecten en technologieën om een van de meest netelige problemen van deze tijd op te lossen : het parkeren.