In 1990 kwam het internet. Later volgden de eerste informatiewebsites, daarna de blogs en de sociale media. In dit begin van de 21e eeuw ziet het medialandschap er dus totaal anders uit. Communicatie verloopt niet langer uitsluitend via geschreven pers, radio en tv. Ook de hoeveelheid en de snelheid waarmee digitale content circuleert, kenden een nooit geziene explosie.

De gevolgen van deze digitale revolutie en van de financiële crisis van 2008 reiken verder dan dat. De geschreven pers is door de aantrekkingskracht van het beeldscherm en van kosteloos te raadplegen informatie op het internet in een oncomfortabele zone terechtgekomen. De meeste titels die hun verkoop zagen instorten, reageerden door te investeren in een gratis online informatieaanbod en te gokken op reclame-inkomsten vanuit het web, zonder succes echter. Later fuseerden redactieteams voor web en papier, in het bijzonder met het oog op kostenrationalisering. Sinds 2010 hebben dagbladen hun model herdacht, met beperkte toegang voor de raadpleging van hun niet-betaalde online-content.

Intussen blijven zaken bewegen in het medialandschap, bijvoorbeeld met nieuwe trends die de voorbije jaren opgang hebben gemaakt in sommige landen: datajournalistiek, oplossingenjournalistiek, visuele journalistiek en crowdfundingjournalistiek (als toepassing van participatieve financiering).

Dit kleine feitenoverzicht getuigt van onze aandacht voor de mediasfeer. Deze is nodig: het is immers ons werk om journalisten, bloggers en andere influencers op de meest adequaat mogelijke manier te voorzien van kwaliteitsinformatie om voor onze klanten de best mogelijke zichtbaarheid via de earned media te verkregen.

Diensten aangeboden door Eurolife

  • Conceptie en uitvoering van actieplannen om de juiste informatie naar de diverse doelgroepen te communiceren, en dit via media zoals de klassieke pers, de sociale media en de blogosfeer.
  • Redactie en verzending van pitches, persberichten, testimonials van klanten… al dan niet vergezeld van foto’s, videoclips, infografiesupports.
  • Organisatie van face to face of telefonische interviews, perslunches, persconferenties, persreizen, etc.
  • Organisatie van mediatrainingen.
  • Verzameling en analyse van mediacovering.